QR jest skrótem od ang. Quick Response. Jest to rodzaj dwuwymiarowej symbologii opracowanej w 1994 roku przez firmę Denso Wave, której celem było stworzenie symbolów, które mogą być łatwo interpretowane przez urzadzenia skanujące. Jest to kod modularny i stałowymiarowy. Pozwala na kodowanie znaków Kanji/Kana, dlatego jest bardzo rozpowszechniony w Japonii. Dodatkowo pozwala na zakodowanie znaków należących do alfabetu arabskiego, greckiego, hebrajskiego lub cyrylicy jak również innych symboli określonych przez użytkownika. Ma dwie odmiany - podstawową  oraz rozszerzoną, która pozwala zakodować do 7089 znaków numerycznych, 4296 alfanumerycznych, 1817 znaków Kanji albo 2953 ośmiobitowych danych binarnych (bajtów). Dopuszczalne wymiary kodu wynoszą 21x21 modułów do 177x177 modułów drobne (w sumie istnieje czterdzieści dopuszczalnych wielkości (wersji). Specyfikacja dopuszcza połączenie do 16 kodów celem zapisania większej ilości informacji. Budowa kodu umożliwia jego umieszczenie i odczyt na przedmiotach szybkoprzemieszczających się względem skanera (np. na przenośnikach). Symbolika jest również stosowana w różnych aplikacjach niezwiązanych z transportem przesyłek. Analogicznie do Semakodu można ja stosować do zapisywania i umieszczania w różnych miejscach adresów URL, a następnie odczytywać przy pomocy odpowiednio oprogramowanych urządzeń przenośnych. Takie zastosowanie jest szczególnie popularne w Japonii.

 

QR Code wykorzystuje się zazwyczaj do zapisywanie różnego rodzaju danych na paczkach, produktach itd.
W ten sposób można zapisać bardzo dużo informacji do 7089 znaków numerycznych, o wiele wiecej niż w przypadku tradycyjnego kodu kreskowego.

W Japonii bardzo rozpowszechnił się ten rodzaj kodowania znaków. Ludzie zaczęli również korzystać z QR kodów zostawiając np. naklejki z listami, numerami telefonów, z gotowymi smsami. QR Code rozpowszechnił się dzięki nowym telefonom komórkowym i ich aparatom fotograficznym. Powstało wiele aplikacji umożliwiających odczytanie tak zapisanego przekazu za pomocą aparatu. Wystarczy zrobić zdjęcie kodu QR i aplikacja odczytuje informacje zawarte w kodzie. W ten sposób można przekazać sobie email, adres www czy jakąkolwiek wiadomość, bezpośrednio z telefonu można odwiedzić stronę, wysłać mejla czy sms.

Oprócz QR kodów istnieje jeszcze kilka innych systemów kodowania znaków. Najczęściej spotykane to: PDF417, Maxi Code, QuickMark, Aztec, który został wykorzystany do zapisania danych pojazdu na nowych polskich dowodach rejestracyjnych pojazdów oraz DataMatrix, w którym zaszyty został numer abonenta, który znajdziecie na każdym rachunku za telefon od TPSA.

 

QR kody - częste pytania:

  • Czy używanie QR kodów jest płatne?
  • Nie. Generowanie i używanie QR kodów jest bezpłatne. Licencja na korzystanie z QR kodów określona przez JIS (Japońskie Normy Przemysłowe) oraz ISO nie są potrzebne. QR kody zostały udostępnione do wykorzystania przez jakąkolwiek osobę lub organizację. Fraza "QR Code" jest zarejestrowanym znakiem handlowym DENSO WAVE w następujących krajach i kontynentach: Japonia, Stany Zjednoczone, Australia i Europa.

Używając słowa "QR Code" w swoich publikacjach lub na stronach internetowych itp. należy dodać informację: „QR Code jest zarejestrowanym znakiem handlowym DENSO WAVE Incorporated.” Zastrzeżony znak towarowy dotyczy tylko frazy "QR Code", a nie obrazka przedstawiającego QR kod.

 

  • Czy informację o zastrzeżonym znaku towarowym należy umieszczać na wizytówkach, na których widnieją QR kody?
  • Nie. Informacja ta nie jest potrzebna jeśli używamy tylko obrazek.

 

  • Gdzie powinna znajdować się informacja o zastrzeżonym znaku towarowym?
  • Wszędzie w mediach. Np. książki/ulotki – informacja powinna znajdować się na tej samej stronie co fraza „QR Code”. Jeśli jest to niemożliwe – na odrębnej lub ostatniej stronie. Plakat/bilet – w dowolnym miejscu, jeśli nie wpływa na projekt. Strony internetowe – w dowolnym miejscu.

 

  • Czy jest obowiązek umieszczanie informacji o zarejestrowanym znaku towarowym?
  • Aby uniknąć nieporozumień, należy używać frazy „QR Code” poprawnie tnz. jako zastrzeżony znak towarowy.

 

QR Code jest zarejestrowanym znakiem handlowym DENSO WAVE Incorporated.